راهنماى معتمد شما از 1997

شرایط ارائه خدمات گذرنامه به هموطنان مقیم خارج از کشور

kadi.gpadmin

شرایط پلیس گذرنامه نیروی انتظامی برای ارائه خدمات گذرنامه به هموطنان مقیم خارج از کشور اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به محدودیتهای زمانی و مشکلاتی که هموطنان مقیم خارج از کشور پس از ورود به ایران دارند تدابیری از سوی پلیس گذرنامه ناجا اندیشیده شده که تمام امورات گذرنامه ای آنها در اداره کل انجام شده و از مراجعه به دفاتر پلیس+10 خودداری کنند.



لذا تمام هموطنانی که در قسمت « کشور محل اقامت » نام یکی از کشورهای خارجی قید شده و از تاریخ ورود به ایران آنها شش ماه کامل نگذشته باشد از نظر پلیس گذرنامه مقیم شناخته می شوند و توجه آنها را به موارد ذیل جلب می کند:

1) هنگام مسافرت به ایران مدارک ذیل را بهمراه داشته باشند:



شناسنامه شخص و همراهان، گذرنامه خارجی، کارت سبز ( گرین کارت )، مدارک وظیفه عمومی ( پایان خدمت یا معافی )،

موافقت ولی یا قیم برای فرزندان زیر 18 سال که به تأئید نمایندگی ایران رسیده باشد و موافقت همسر برای بانوان شوهردار درصورتی که احتمال می دهند بیشتر از شش ماه در ایران توقف داشته باشند.



2) چون ارائه کد ملی در صدور گذرنامه جدید الزامی است و هموطنان مقیم خارج از کشور ممکن است در صورت مسافرت به ایران نیاز به تعویض گذرنامه پیدا کنند لذا می توانند با در دست داشتن شناسنامه به ادارات ثبت احوال مراجعه و اقدام به تهیه شماره ملی کنند که ارائه آن به سه شکل ذیل است:



اصل کارت ملی عکسدار، کارت موقت ابلاغ کد ملی ( آبی رنگ ) و برگه حاوی شماره ملی صادره ثبت احوال



3) هموطنان مقیم که مهر خروج مکرر صادره از نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در گذرنامه آنها درج می باشد تا اعتبار گذرنامه به دفعات به کشور وارد شده یا از کشور خارج گردند مشروط به اینکه بیش از شش ماه در ایران توقف نداشته باشند این افراد در صورتیکه بیش از شش ماه در ایران توقف نمایند اجازه خروج از کشور آنها منوط به مراجعه به پلیس گذرنامه و درج مهر اجازه خروج می باشد.



هموطنان مقیم پس از شش ماه توقف در ایران می توانند ضمن تقاضای تغییر محل اقامت گذرنامه جدید با مهر خروج سبز دریافت نمایند.

4) گذرنامه هموطنان مقیم که پس از تاریخ 1 آذرماه 86 صادر شده، فاقد مهر اجازه خروج می باشد و دارندگان این قبیل گذرنامه ها می توانند بدفعات تردد نمایند مشروط بر اینکه توقف آنها در ایران بیش از یکسال نباشد . بدیهی است در صورت توقف بیش از یکسال اجازه خروج از کشور را ندارند و در مراجعه به پلیس گذرنامه ضمن تغییر محل اقامت آنها به ایران، گذرنامه جدید با مهر اجازه خروج سبز صادر می شود.



5) هموطنان مقیم که گذرنامه آنها قبل از تاریخ 1 آذرماه 86 در داخل یا خارج از کشور صادر شده با رعایت محدودیتهای مندرج در مهر اجازه خروج می توانند تردد نموده و یا با تقاضای تعویض گذرنامه در داخل یا خارج از کشور مشمول مقررات بند 4 (بند قبلی این آگهی) گردند.



6) هموطنان مقیم نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران را امین خود دانسته ،ضمن همکاری مشکلات خود را از طریق آنها رفع نمایند.

7) هموطنان مقیم در هنگام ورود به کشور می توانند اطلاعات لازم را در خصوص اعتبار گذرنامه با اجازه خروج امکان خروج از کشور خود را از واحدهای پلیس گذرنامه در فرودگاهها یا سایر مبادی ورودی مستقر در مرز کسب نمایند.



8) چنانچه هموطنان مقیم بخواهند پس از ورود به ایران و قبل از سپری شدن ششماه از تاریخ ورود نسبت به تغییر محل اقامت خود به ایران اقدام نمایند لازم است ضمن مراجعه به پلیس، گذرنامه و تسلیم درخواست کتبی یک مدرک معتبر سکونت در ایران مانند سند منزل، سند مالکیت زمین و نامه از مدرسه فرزندان دال بر تحصیل در ایران و …. ،که حتماً می بایست تاریخ آنها پس از تاریخ ورود به ایران باشد، ارائه نمایند.



9) هموطنان مقیم می توانند سئوالات خود را در خصوص شرایط صدور گذرنامه مقیمین با شماره تماس های 66905694 و 66421113 مطرح نمایند.

سالانه باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود/ حق هدر دادن حتی یک ریال را نداریم

kadi.gpadmin

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به آیین‌نامه جدید بنیاد ملی نخبگان، گفت:‌ این آیین‌نامه تغییرات عمده‌ای یافته است و بر اساس آن از اول مهر ماه جامعه نخبگانی کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سورنا ستاری چهارشنبه شب در مراسم گردهمایی برگزیدگان کنکور سراسری و مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی که در محل تالار وحدت برگزار شد، با بیان این که ماندگاری نخبگان در یک اقتصاد و فضای خاصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کشوری که پولش را از نفت تامین می‌کند هیچ زمان نمی‌تواند نخبگان خود را در داخل کشور نگه دارد و نخبه در چنین اقتصادی شکل نمی‌گیرد، به همین دلیل نخبگان مهاجرت می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حذف قوانین دست و پا گیر تصریح کرد: در حال حاضر سه تا چهار شرکت معروف دنیا همچون مایکروسافت و غیره پولی را که به دست می‌آورند، از درآمد کل کشور ما بیشتر است.

ستاری، اولویت جدید بنیاد ملی نخبگان را توانمندسازی نخبگان عنوان و خاطرنشان کرد: حد و اندازه نخبگان بیش از یک دستمزدی است که به آنها ارائه می‌شود و نخبگان جوان یک دنیا در مقابل‌شان قرار دارد با هزاران انتخاب که ما باید در بنیاد در جهت توانمندسازی آنها اقدام کنیم.

وی افزود: باید تلاش شود تا امکانات برای اشتغال و ازدواج نخبگان‌مان فراهم شود، اما بحث عمده ما در بنیاد توانمندسازی نخبگان است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این نکته که «من مخالف مهاجرت نخبگان نیستم»، تصریح کرد: اما باید امکاناتی فراهم شود تا در صورتی که نخبه قصد خروج از کشور را داشت، خودمان بتوانیم برایش جایابی داشته باشیم.

ستاری خطاب به نخبگان گفت: البته ما دوست داریم زمانی که شما به خارج از کشور می‌روید، مجددا به کشور بازگردید و در مقابل نیز، ما باید امکانات لازم برای بازگشت شما را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم تا جامعه خود را درست کنیم، با فرار از ایران و رفتن از کشور مشکلات کشور ما حل نخواهد شد.

وی خطاب به کسانی که مهاجرت به خارج از کشور را خواستار هستند، گفت: تمام کسانی که تصمیم دارند از کشور خارج شوند، این را بدانند که ایران از اول دنیا بوده است و هر کسی که با ما جنگ کرده، شکست خورده اما ایران همچنان باقیست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: همانطور که شما نخبگان از ما انتظاراتی دارید، ما نیز از شما انتظار داریم که نقش توانمند خود را ایفا کنید، در حال حاضر ما نیازمند روش‌ها و مفاهیم جدیدی برای بحث پژوهش هستیم؛ اجرای این مفاهیم به شما نخبگان بستگی دارد که تا چه حد پا به پا با ما پیش می‌روید.

وی بار دیگر خطاب به نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان را جزو خود بدانید، در حال حاضر امکانات خوبی به بنیاد در حال تزریق شدن است و شما نیز بنیاد را به عنوان یک مجموعه‌ای که می‌توانید به آن اتکاء داشته باشید، انتخاب کنید.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید بنیاد ملی نخبگان، سرویس‌های مناسبی در حوزه توانمندسازی به نخبگان تزریق شود.

آخرین آمار خروج نخبگان از کشور اعلام شد/ طلایی ترین رشته المپیادی

kadi.gpadmin

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حسن حسینی در گردهمایی برگزیدگان آزمون سراسری سال 92 سياستگذاری و برنامه ‌ريزی برای شناسايی، هدايت و پشتيباني از نخبگان و ايجاد هماهنگي ميان سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با نخبگان و نظارت بر فعاليت‌های مربوط به آنها را از وظایف بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان زیر نظر هیان امنا که در راس آن رئیس جمهور قرار دارد، رئیس بنیاد ملی نخبگان و شورای نخبگان انجام می‌شود.

معاون امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعریف استعداد برتر و نخبه اظهار داشت: بر اساس آیین نامه نخبگی برگزيدگان آزمون‌ سراسري ورود به دانشگاه‌ها، برگزيدگان المپيادهاي علمي دانش‌آموزی و دانشجویی، برگزيدگان آزمون‌های جامع پزشكی، برگزيدگان مسابقات قرآنی، دانشجويان نمونه كشوری و برگزيدگان آفرينندگان آثار بديع و ارزنده هنری تحت پوشش بنیاد قرار دارند.

به گفته وی تاکنون  5 هزار نفر از مشمولان از طرح سربازی نخبگان بهره مند شدند.

آخرین آمار نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان

حسینی با تاکید بر اینکه در سال جاری افراد جدیدتری به خانواده بزرگ بنیاد ملی نخبگان پیوستند، ادامه داد: تعداد نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان به 13 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته وی آخرین آمار نخبگان و استعدادهای برتر مورد حمایت بنیاد ملی تا سال گذشته به شرح ذیل است:

ردیف عنوان افتخار تغداد
1 اساتید برجسته دانشگاه های کشور 72
2 نخبگان برجسته هنری 8
3 برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی 5508
4 برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی 689
5 نفرات برتر آزمون های سراسری ورود به دانشگاه ها 689
6 برگزیدگان آزمون جامع علوم پایه رشته های علوم پزشکی 197
7 دانش آموختگان برتر آمورشی، پژوهشی و نوآوری 434
8 استعدادهای برتر هنری 35
9 برترین های مسابقات قرآنی 294
10 دانشجویان نمونه کشوری 54
11 نفرات برگزیده جشنواره های معتبر 1812
12 برگزیدگان مسابقات ملی و بین المبللی مهارت 348
13 اختراعات برتر 2096
14 جمع کل 12319

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به استعدادهای برتر

حسینی به بیان جزئیات تسهیلات اعطایی بنیاد به استعدادهای برتر اشاره کرد و یادآور شد: تسهيلات اعطایی به رتبه‌هاي برتر كنكور سراسری و مدال آوران المپيادهای دانش آموزی به شرط معدل بالای 17 و پويايي در حوزه آموزشی و پژوهشی اعطا خواهد شد.

وی كمک هزينه ماهيانه تحصيلی، انجام پروژه تحقيقاتي به جای خدمت سربازی پس از اتمام اولين مقطع تحصيلی، تسهيلات ساخت و خريد مسكن كمک هزينه مسافرت‌های علمی، خروج از كشور بدون سپردن وثيقه، سفر حج عمره و پژوهانه ويژه استادياران جوان را از جمله تسهیلات این بنیاد نام برد.

جامعه آماری استعدادهای برتر جدید خانواده بنیاد ملی نخبگان

معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ترکیب استعدادهای برتری که امسال به خانواده بنیاد ملی نخبگان اضافه شده است، یادآور شد: در سال جاری 392 نفر از برترین‌های آزمون سراسری تحت پوشش بنیاد قرار گرفتند که از این تعداد 150 نفر از برترین‌های آزمون سراسری ریاضی فیزیک، 100 نفر اول آزمون علوم تجربی، 102 نفر اول آزمون علوم انسانی و 40 نفر اول آزمون هنر بودند.

وی به دلیل انتخاب 102 نفر اول آزمون علوم انسانی اشاره کرد و توضیح داد: در آزمون سال جاری 3 نفر رتبه 100 کسب کردند که دو نفر از آنها برای دریافت حمایت های بنیاد انتخاب شدند.

وی تعداد مدال آوران المپیاد دانش آموزی که تحت پوشش این بنیاد قرار گرفته اند را 264 نفر ذکر کرد و ادامه داد: تعداد 26 نفر از مدال آوران المپیاد سال 91 در آزمون سراسری سال 92 موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند که امتیاز آنها در المپیاد تنها برای یک بار در کنکور محاسبه شد که ترکیب این افراد به شرخ ذیل است:

شیمی دارای بیشترین آمار مدال طلا

رشته طلا نقره برنز مجموع
ریاضی 13 18 9 40
فیزیک 10 14 11 35
شیمی 8 22 11 41
کامپیوتر 9 17 13 39
زیست شناسی 8 14 16 38
ادبی 17 8 7 32
نجوم 10 17 12 39
مجموع 75 110 79 264

ترکیب برترین‌های آزمون سراسری 92

حسینی به بیان تفکیک جنسیتی برترین های آزمون سراسرس پرداخت و اظهار داشت: در این آزمون 392 نفر به عنوان برترین تحت حمایت بنیاد قرار گرفتند که از این تعداد 174 نفر دختر و 218 نفر پسر بودند.

رشته دختر پسر مجموع
ریاضی فیزیک 25 125 150
علوم تجربی 73 29 100
علوم انسانی 40 60 102
هنر 36 4 40
مجموع 174 218 392

تهران و خراسان رضوی دارنده بیشترین آمار کنکوریهای برتر

وی با بیان اینکه استان تهران بیشترین برترین‌های آزمون سراسری و مدال آوران المپیاد علمی دانش آموزی را جذب کرده است، گفت: 541 نفر (92 درصد) از برترین‌های آزمون سراسری دانشگاه‌های تهران را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردند و پس از آن خراسان رضوی با 3 درصد (14 نفر)، استان فارس با 14 نفر (2 درصد) و اصفهان  یک درصد (7 نفر) در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند.

وضعیت خروج نخبگان از دید آمار

حسینی در خصوص آمار خروج نخبگان از کشور یاداور شد: از تعداد 1020 نفر از دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی از سال 82 تا 86 تعداد 712  نفر (70 درصد) در داخل کشور و 308 نفر (30 درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی در طی سال‌های 82 تا 86 تعداد 1403 نفر از برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و 350 نفر از کشور خارج شدند.

میزان حمایت بنیاد ملی نخبگان از مراکز نخبه پرور

معاون امور فرهنگی و برنامه ریزی بنیادد ملی نخبگان با بیان اینکه تاکنون 241 دانشگاه و 251 مرکز و موسسه نخبه پرور حمایت شده است، خاطر نشان کرد: از این مراکز و موسسات به میزان 216 میلیارد تومان حمایت شده است.

شگفتی‌هایی که از سوی برترین‌ها آفریده شد

حسینی با اشاره به بیان اینکه مسن ترین رتبه برتر آزمون سراسری هاله خوانساری متولد 1358 حائز رتبه 33 در گروه هنر است، افزود: جوان‌ترین آنها فرزام گیلانی متولد 76 است که رتبه 33 در گروه ریاضی کسب کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از برترین‌ها رشته دبیری تاریخ دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است، ادامه داد: رتبه 28 کنکور انسانی رشته دبیری ادبیات عرب پردیس الزهرا ساری را انتخاب کرده است.

حسینی با بیان اینکه رتبه 100 گروه علوم انسانی در رشته روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه تهران پذیرش شده است، اضافه کرد: در سال جاری در گروه علوم انسانی 3 نفر رتبه 100 را کسب کردند.

آیا پاسپورت ایرانیان با ارزش‌تر شده؟ +رتبه گذرنامه‌های معتبر

kadi.gpadmin

به گزارش جهان، خبرآنلاین نوشت: موسسه Henley & Partners با اعلام رده بندی جهان اعتبار گذرنامه‌های ۱۷۴ گذرنامه جهان، تغییراتی در جدول سال گذشته خود ایجاد کرد. این رده بندی برپای شماره کشورهایی است که حامل هر گذرنامه می‌تواند از ژوئیه ۲۰۱۴ بدون دریافت روادید، وارد آن‌ها شود.
بنا بر رده بندی جدید اعلام شده، گذرنامه ایالات متحده آمریکا، با افزایش امتیازات خود، موفق شدن در دره نخست گذرنامه‌های معتبر دنیا کنار فنلاند و آلمان و سوئد بایستد.این جدول با همکاری اتحادیه حل و نقل هوایی (IATA) که بیشترین اطلاعات درباره گذرنامه‌ها و روادید را دارد، تهیه شده است.

 

ردیف کشورها تعداد کشوهای ورود مجاز
1 فنلاند،آلمان ، سوئد ،انگلیس، آمریکا 175
2 کانادا ، دانمارک 173
3 بلژیک، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی،

لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و اسپانیا

172
4 اتریش ایرلند و نروژ 171
5 نیوزلند، سنگاپور و سوئیس، 170
6 یونان 169
7 استرالیا 168
8 مالزی، مالت 166
9 ایسلند 165
10 چک و مجارستان 162

به گزارش جهان، در حال حاضر پاسپورت ایران توانایی ورود به ۴۰ کشور را دارد که نشان می دهد از سال 2013 تاکنون تغییری در وضعیت اعتبار پاسپورت ایران ایجاد نشده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ موسسه «هنلی و شرکا» کشورهایی که ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به آنها سفر کنند، ۴۰ کشور است و از این نظر ایران در رتبه‌بندی ۲۰۱۳ در رده ۸۶ بود.

www.henleyglobal.com

 

واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها

kadi.gpadmin

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های جدی ما است که اگر مجلس همکاری کند قوانین مانع از اجرای سیاست‌های اصولی سنجش هم رفع می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مراسم تجلیل از نفرات برتر المپیاد دانشجویی گفت: سال گذشته 5 میلیون و 500 نفر در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت کردند که سه میلیون و 500 نفر دانشجویان ورودی و دو میلیون نفر مربوط به مشاغل بودند یعنی سازمان سنجش تقریبا با یک سوم خانواده‌ها درگیر بود.
به گفته وی؛ از 3 میلیون و 500 هزار نفر شرکت‌‌کننده در آزمون‌ها یک میلیون و 200 هزار نفر وارد دانشگاه‌ها شدند.
خدایی افزود: در بخش ارزشیابی و تضمین کیفیت نیز 136 دانشگاه فرم ارزیابی ارسال کردند که 22 فرم بررسی شد.
رئیس سازمان سنجش گفت: تنها شعار محوری رئیس‌جمهور در آموزش عالی که برنامه ورزی علوم هم هست کیفیت است که امیدواریم به سرانجام برسانیم.
وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین المپیاد دانشجویی گفت: امروز 67 نفر از بین 333 هزار شرکت‌کننده المپیاد تقدیر شدند.
وی گفت: المپیاد در سه رشته ریاضی‌، شیمی و آمار به صورت بین‌الملل برگزار شد که 74 دانشجوی خارجی از 8 کشور شرکت کردند که در رشته ریاضی کشور ایران مقام اول، روسیه دوم و ترکمنستان مقام سوم را کسب کرد. همچنین در رشته شیمی روسیه، ایران و تاتارستان و در رشته آمار ایران، هند و روسیه به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.
خدایی عدالت آموزشی، شفافیت، فرصت برابر، توجه به استعداد تحصیلی و علاقه، سنجش علم و ارزشیابی درست دانشجویان را از اصول سازمان سنجش برشمرد و گفت: برخی حذف کنکور را سیاسی می‌کنند و در زمان کاندید شدن صحبت از حذف کنکور می‌کنند ولی حذف کنکور به این آسانی نیست و از کنترل یک سیستم عادی خارج است، کنکور حذف نمی‌شود مگر اینکه سیستم ارزشیابی از مقطع راهنمایی اصلاح شود.
وی با بیان اینکه نوع آزمون در دکترا براساس تقاضا تعیین می‌شود، گفت: مدل امتحانات باید توسط تقاضا تعیین شود و هر جا تقاضا زیاد است مدل امتحانات جدی‌تر باشد.
وی جدا کردن فرایند سنجش و پذیرش را یکی از سیاست‌های اصلی سازمان سنجش برشمرد و گفت: ما می‌خواهیم سنجش علمی انجام دهیم و پذیرش در دانشگاه‌ها صورت گیرد، واگذاری پذیرش به دانشگاه‌ها یکی از برنامه‌های جدی ماست که اگر مجلس همکاری کند، قوانین مانع اجرای سیاست‌های اصولی رفع می‌شود.
وی گفت: در آزمون کارشناسی ارشد نیز تغییری نداریم و 817 هزار نفر در روزهای 15 و 16 و 17 بهمن ماه در این آزمون شرکت می‌کنند.

خدایی گفت: روند پذیرش به صورت کیفی است و نگاه افزایشی نداریم.
وی افزود براساس برنامه پنجم باید 20 درصد دانشجویان کارشناسی یعنی 160 هزار نفر وارد کارشناسی ارشد شوند بنابراین باید گسترش هدفمند در آموزش عالی اتفاق بیفتد.
به گفته وی؛ 45 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته علوم انسانی هستند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمار خروج نخبگان از کشور را 150 هزار نفر در سال عنوان کرد و گفت: با مهاجرت مغزها سالانه 150 میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک می کنیم.

kadi.gpadmin

به گزارش خبرگار فرهنگی ایرنا، رضا فرجی دانا روز سه شنبه در مراسم تجلیل از نفرات برتر هجدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور سال 1392 اظهار داشت: با محاسبات دهه 70 تربیت یک نفر نخبه برای ما یک میلیون دلار هزینه دارد.
وی فرار مغزها را بزرگترین خسارت کشورهای در حال توسعه در عصر حاضر توصیف کرد و گفت: ما با تحصیل فرزندان ایران در خارج کشور برای کسب علم مخالف نیستیم و همه ما مرحله ای از زندگیمان را در غربت به سر بردیم تا بتوانیم به آب و خاک میهن خدمت کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: باید دید نخبگانی که برای کسب دانش روز دنیا به خارج رفته اند اگر شرایط برای برگشت آنها فراهم نبود کشور چه خسارتی را تحمل خواهد کرد.

فرجی دانا بر ضرورت فراهم شدن زیر ساخت های مهم به منظور بازگشت نخبگان به کشور تاکید کرد و گفت: در شرایطی که کل بودجه دولتی ما 192 هزار میلیارد تومان و معادل 70 میلیارد دلار است با مهاجرت مغزها 150 میلیارد دلار به دنیا کمک می کنیم.

وی به تلاش کشور چین برای بازگشت نخبگان خود از کشور آمریکا به عنوان نمونه ای موفق اشاره کرد و گفت: کشور چین با 1/5 میلیارد نفر جمعیت حرکتی را آغاز کرده که با سه یا چهار برابر کردن پیشنهادهای کاری، نخبگان خود را از آمریکا به چین برمی گرداند اما ما فقط نظاره گر خروج نخبگان از کشور هستیم.

وزیر علوم به گلایه مادر یکی از برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی مبنی بر تبعیض میان مدال آوران ورزشی و علمی اشاره کرد و اظهار داشت: مادر این جوان مخترع گلایه داشت که چرا مدال آوران عرصه های بین المللی ورزشی از تشویق های مادی زیادی بهره مند می شوند اما هیچ گونه حمایت مادی برای جوانان نخبه پیش بینی نمی شود.

فرجی دانا با بیان اینکه تبعیض از چشم تیز جوانان ما پوشیده نمی ماند، تصریح کرد که اگر در کشور شرایط اقتصادی دشوار است باید همگان این وضعیت را درک کنند و اگر شعب ابی طالبی وجود دارد پیامبر در کنار یارانش به سر می برد نه اینکه افرادی در تنعم باشند و دیگران را به صبر و تحمل دعوت کنند.

 

جذب دکترای پژوهش‌محور؛ چالش جدید دانشگاه‌ها

kadi.gpadmin

هر چقدر دولت قبلی بر جذب دکترای پژوهش‌محور اصرار داشت و آن را حلقه محکم بین دانشگاه و صنعت می‌دانست، اما به نظر می‌رسد در دولت جدید، اعتقاد چندانی به این شیوه از پذیرش دانشجوی دکتری وجود ندارد.

در تازه ترین اتفاق هم معاون پژوهشی وزیر علوم روز گذشته اعلام کرد از امسال پذیرش دانشجو در دوره دکتری پژوهش محور فقط از طریق آزمون نیمه متمرکز دکترا انجام می شود و پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان بدون کنکور لغو شده است.

این حرف به این معناست که از این پس دیگر دانشجویان متقاضی شرکت در دوره دکترای پژوهش محور نمی توانند بدون گذشتن از فیلتر کنکور دکتری وارد این مقطع آموزشی شوند و این گروه از متقاضیان نیز باید مثل دیگر داوطلبان در کنکور نیمه متمرکز دکتری شرکت کنند.

دانشجویان دکتری متقاضی این دوره ها به جای آن که واحدهای درسی خود را در دانشگاه ها بگذرانند، در قالب طرح های صنعتی و علمی، به عنوان نیروی کار تجربی فعالیت می کردند و پس از پایان طرح هم مدرک دکترای پژوهش محور به آنان اعطا می شد.

اما مشکل کار اینجاست که مسئولان جدید وزارت علوم مدعی هستند که در پذیرش دوره دکترای پژوهش محور، سوءاستفاده هایی شده است و احتمال دارد افرادی با استفاده از شیوه پذیرش بدون آزمون این دوره ها، رسما کنکور دکتری را دور زده باشند؛ آن هم در حالی که صلاحیت علمی و تجربی لازم برای حضور در مقطع دکتری را نداشته اند.

وحید احمدی در گفت وگو با مهر توضیح داده است که از این پس فرآیند تعیین طرح نیز به این شکل خواهد بود که طبق روال گذشته ظرفیت ها به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز متقاضی ارائه می شود و براساس آیین نامه کلی دکترای پژوهش محور، متقاضیان از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری انتخاب می شوند.این مقام مسئول تصریح کرده است که از این پس فعالیت دانشگاه های پذیرنده دانشجویان دوره دکترای پژوهش محور، ارزیابی و بررسی می شود تا مقررات کامل این دوره را به طور کامل رعایت کنند.

البته این اولین باری نیست که وزارت علوم برای محکم کاری به این گونه اقدام های محدودکننده روی آورده است و مثلا در همان هفته های آغازین شروع به کار مسئولان جدید وزارت علوم، بحث انتقال بورسیه دکتری دانشگاه های خارجی به دانشگاه های داخل لغو شد و در آن زمان نیز مسئولان وزارت علوم معتقد بودند که در گذشته از این شیوه برای دور زدن کنکور و ورود بی دغدغه برخی افراد خاص به دوره دکترای دانشگاه های داخل استفاده شده است.

معاون پژوهشی دولت قبل: کل طرح را از بین نبرید

اولین اقدام جدی برای جذب دانشجوی دکترای پژوهش محور در سال 91 انجام شد و در سال 92 هم این نوع جذب دانشجو ادامه پیدا کرد.

محمد مهدی نژاد نوری، معاون سابق پژوهشی وزارت علوم در دولت قبل را باید یکی از مسئولانی دانست که به این شیوه از پذیرش دانشجو اعتقاد زیادی داشت و شاید بتوان او را یکی از عمده دلایل شروع به کار فرآیند جذب دانشجوی دکترای پژوهش محور به حساب آورد.

مهدی نژاد در گفت وگو با جام جم تصریح می کند که شاید در جذب دانشجوی دکترای پژوهش محور، تخلفات کوچکی هم در جذب دانشجویان صورت گرفته باشد، اما بروز این تخلفات نباید باعث شود مسئولان جدید وزارت علوم، کلیت طرح را از بین ببرند و زحمات مسئولان قبلی وزارت علوم را نادیده بگیرند.

این مقام مسئول سابق بر این باور است که بهترین شیوه برای جذب دانشجویان دکترای پژوهش محور، از طریق برگزاری آزمون تئوری نیست، بلکه باید در نظر داشت که یک دانشجوی دکترای پژوهش محور باید روحیه کارآفرینی داشته باشد و برای انجام فعالیت های تجربی و صنعتی آماده باشد.

با آن که مهدی نژاد می پذیرد که احتمال تخلف در پذیرش این دوره ها دور از ذهن نیست، ولی تاکید می کند که نباید افرادی را به دوره پژوهش محور بیاوریم که فقط در آزمون تئوری قبول می شوند ولی سابقه کار تجربی ندارند و همچنین استاد هم برای کار کردن با آنها راحت نیست.

به اعتقاد مهدی نژاد، در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان نیز پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از طریق آزمون تئوری نیست و برای جذب این دانشجویان به توانایی های عملیاتی و ارتباط موفق آنها با صنعت نگاه می شود.

ترکیب متعادل آزمون تئوری و عملی

بر اساس گفته های مسئولان سابق وزارت علوم، در فاصله سال های 91 و 92 حدود هزار دانشجوی دکترای پژوهش محور جذب شده است؛ در حالی که آمار کل دانشجویان دکترای کشور، حدود 60 هزار نفر است.

یعنی در حالی که هم اکنون کمتر از 2 درصد دانشجویان دکترای کشور از طریق شیوه پژوهش محور وارد دانشگاه شده اند، ولی بسیاری از کارشناسان آموزشی تاکید دارند که برای تحقق اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز توسعه کشور، باید تعداد دانشجویان پژوهش محور حداقل به 60 درصد کل دانشجویان دکتری برسد.

حسن مروتی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران که تا چند ماه گذشته نیز به عنوان ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت می کرد، تاکید می کند که افزایش تعداد دانشجویان دکترای پژوهش محور اتفاق خوبی است ولی باید در نظر داشت که در جذب این دانشجویان، دقیق عمل شود.

مروتی در گفت وگو با جام جم یادآوری می کند که در سال های گذشته، گاه برخی مدیران دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مسئولان طرح های صنعتی، با عنوان دکترای پژوهش محور وارد دانشگاه می شدند که برخی از آنان، صلاحیت علمی لازم برای ورود به این دوره ها را نداشتند.

به اعتقاد وی، سن ورود دانشجویان دکتری به این دوره ها نباید در حدی باشد که افراد پس از بازنشستگی وارد این دوره های آموزشی شوند، بلکه شرایط سنی متقاضیان باید به گونه ای تعریف شود که فارغ التحصیلان بتوانند پس از پایان طرح پژوهشی، در خدمت صنعت قرار بگیرند.

در حالی که مسئولان سابق وزارت علوم بر جذب بدون آزمون دانشجوی دکترای پژوهش محور و مسئولان جدید این وزارتخانه بر برگزاری آزمون تئوری از دانشجویان متقاضی اصرار دارند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بهترین شیوه برای پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور، ترکیب منطقی و متعادل آزمون تئوری و عملی است.

مروتی بر این باور است که دانشجوی پژوهش محور باید سطح زبان انگلیسی خوب و آموخته های تئوری مناسبی در حیطه کارش داشته باشد و از آزمون های مربوط به این آموخته ها سربلند بیرون بیاید ولی نباید فراموش کرد که نیمی دیگر از فیلتر پذیرش دانشجو باید به میزان مهارت علمی متقاضی وابسته باشد.

یعنی در حالی که در دولت قبل بر تجربه دانشجوی پژوهش محور و در دولت جدید بر آزمون تئوری دکتری تمرکز شده است، اما به نظر می رسد بهترین شیوه برای پذیرش دانشجوی پژوهش محور، ترکیبی از این دو حالت باشد؛ به گونه ای که دانشجوی دکترای پژوهش محور هم سواد تئوری رشته تحصیلی اش قابل قبول بوده و هم از مهارت کافی برای انجام درست فعالیت صنعتی برخوردار باشد.

جدول نرخ بیکاری در 43 کشور/ برآورد بیکاری 18.6 درصدی برای ایران

kadi.gpadmin

جدیدترین تغییرات نرخ بیکاری در مناطق مختلف جهان نشان می دهد که بحران بیکاری مناطقی از اروپا مانند اسپانیا و یونان که از سال های گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، تایلند با 0.7 درصد بهترین بازار کار را در اختیار دارد و پیش بینی نرخ بیکاری برای ایران نیز 18.6 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی تازه ترین نرخ های بیکاری در برخی از کشورهای جهان نشان می دهد که بیکاری در مناطقی از اروپا مانند اسپانیا و یونان همچنان بحرانی است و این کشورها از سال های گذشته تاکنون نتوانسته اند موفق به مهار بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی به تناسب عرضه نیروی کار شوند.

همچنین کشورهایی مانند تایلند با 7 دهم درصد، مالزی با 3.4 درصد، سنگاپور 1.8، سوئیس 3.2 درصد، نروژ 3.5 درصد، چین 4.1، ژاپن 3.7 درصد و اتریش با 4.9 درصد؛ دارای بهترین وضعیت به لحاظ نرخ بیکاری هستند.

طبق آخرین آمارها نرخ بیکاری در آمریکا 6.7 درصد، بریتانیا 3.7 درصد، کانادا 7.2 و حوزه یورو نیز 12 درصد است. همچنین این نرخ در بلژیک 8.4 درصد، فرانسه 10.8 درصد، آلمان 6.8، ایتالیا 12.7 درصد، هلند 8.5 درصد، جمهوری چک 8.2 و دانمارک نیز 5.6 درصد است.

همچنین نرخ بیکاری در کشوری مانند لهستان 13.4 درصد، ترکیه 9.7 درصد، پاکستان 6.2 درصد، برزیل 4.3، مکزیک 4.8 درصد، مصر 13.4 درصد، عربستان 5.6 درصد و آلمان نیز 6.8 درصد است.

جدول نرخ بیکاری در 43 کشور

نرخ بیکاری(درصد) کشور
18.6 ایران
6.7 آمریکا
4.1 چین
3.7 ژاپن
7.1 بریتانیا
7.2 کانادا
12 حوزه یورو
4.9 اتریش
8.4 بلژیک
10.8 فرانسه
6.8 آلمان
27.8 یونان
12.7 ایتالیا
8.5 هلند
25.8 اسپانیا
8.2 چک
5.6 دانمارک
9.1 مجارستان
3.5 نروژ
13.4 لهستان
5.6 روسیه
7.5 سوئد
3.2 سوئیس
9.7 ترکیه
5.8 استرالیا
3.2 هنگ کنگ
9.9 هند
6.3 اندونزی
3.4 مالزی
6.2 پاکستان
1.8 سنگاپور
3 کره جنوبی
4.1 تایوان
0.7 تایلند
6.8 آرژانتین
4.3 برزیل
5.7 شیلی
8.4 کلمبیا
4.8 مکزیک
5.6 ونزوئلا
13.4 مصر
5.6 عربستان
24.7 آفریقای جنوبی

 

جزییات قانون جديد نظام وظيفه :سربازی از 19 سالگي

kadi.gpadmin

سن رفتن به سربازي پسران از 18 سالگي به 19 سالگي رسيد. اين يعني پسران بايد خوشحال باشند كه يك سال ديرتر به خدمت مي‌روند.

آمارها نشان مي‌دهد كه ايران از سال 88، 425‌هزار سربازان وظيفه در خدمت دارد كه پيش از اين در 18سالگي به سربازي مي‌رفتند.
اگرچه آمارها نشان از كاهش سربازان فراري دارد اما اين آمار نشان مي‌دهد كه درصدي از پسراني كه در ايران به سن سربازي مي‌رسند رغبت چنداني براي رفتن به خدمت از خود نشان نمي‌دهند. به دنبال همين موضوع بود كه چندي پيش رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد بايد خدمت سربازي را براي جوانان خوشايند كنيم تا به امروز كه 13درصد جوانان اين سربازي را چندان خوشايند نمي‌دانند.
با اين وجود درحالي‌كه مسوولان نظام وظيفه كشور پيش از اين اعلام كرده‌اند كه آمار سربازان فراري رو به كاهش است و سربازان غايب ۱۳‌درصد از كل جمعيت سرباز نيروهاي مسلح را تشكيل مي‌دهند، معاون نيروي انساني نظام وظيفه هم آن را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «از نظر تعداد سرباز كم نداريم، جوانان ما به موقع به خدمت سربازي مي‌آيند و كساني كه غايب هستند چيزي در حدود سه‌درصد را تشكيل مي‌دهند.»
از اين‌رو هم بود كه مسوولان نظام وظيفه براي سربازان فراري در قانون جديد يك راه بخشودگي قايل شده‌اند: «سربازاني كه تا پايان سال 86 فرار كرده‌اند، عفو شده‌اند و به نيروهاي مسلح ابلاغ شده كه افرادي كه پس از اين تاريخ فرار كرده‌اند را به كارگيري كند و به دادگاه بفرستد و مطابق تصميم دادگاه با آنان برخورد شود.»
براساس قانون سال 63 خدمت نظام وظيفه، دوره سربازي در ايران 30 سال است. دو سال ضرورت، هشت سال احتياط و 20 سال ذخيره اول و دوم. يعني هر فرد ايراني حداقل تا سن 50 سالگي در قانون مشمول بوده است. قانون اين اختيار را به دولت داده كه اين سن تا 60 سال هم افزايش يابد. قانوني كه در 50 سال گذشته تغيير نكرده است.
به گزارش ايسنا، روز گذشته جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح با اعلام خبر افزايش سن سربازي براي مشمولان گفت كه اگرچه در گذشته تمام مشمولان با پايان 17 سالگي يا به عبارتي از 18 سالگي فراخوان مي‌شدند اما در قانون جديد اين امر يك‌سال به تعويق افتاد و كليه افراد با پايان 18 سالگي يا همان 19 سالگي مشمول قانون وظيفه عمومي مي‌شوند.
به گفته كمالي مشمولاني كه فراخوان مي‌شوند در صورتي كه داراي مدرك تحصيلي زيرديپلم باشند شش ماه فرصت خواهند داشت تا خود را به سازمان وظيفه عمومي معرفي كنند و در صورتي كه فرد داراي مدرك ديپلم يا بالاتر از آن باشد يك‌سال از زماني كه دانشگاه برايش فراغت از تحصيل اعلام مي‌كند. اين امر در گذشته شش ماه بود. اما آخرين تغييرات در خدمت نظام وظيفه نشان مي‌دهد كه در قانون جديد سربازي ممنوعيت صدور معافيت تحصيلي براي پذيرش دانشجو بدون كنكور در دانشگاه‌ها هم برداشته شده است.
چنين است كه جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح معتقد است اين قانون تاثير زيادي بر ادامه تحصيل دانشجويان دانشگاه‌هاي پيام‌نور، علمي-كاربردي، آزاد به‌ويژه در مقطع كارداني خواهد داشت.
اما تغيير ديگر در خانواده‌هايي رخ داده كه تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي‌اند. به گفته سردار كمالي يكي از فرزندان مادران فاقد همسر تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي از خدمت سربازي معاف مي‌شوند. اما وجود پدر و تاهل خواهران نيز مانع از اجراي قانون براي اين دسته از مشمولان نخواهد شد. اما قانون معافيت كساني‌كه با زنان معلول ازدواج كنند از جمله مشوق‌هاي ديگر براي ازدواج است كه البته شرايطي هم دارد. «مشمولاني كه با معلولان مونث نيز ازدواج كنند به مدت پنج سال معافيت موقت و پس از آن معافيت دايم دريافت خواهند كرد و اين درحالي است كه در گذشته اين قانون تنها براي مشمولاني بود كه همسرشان پس از ازدواج دچار معلوليت مي‌شد.» همچنين سربازي افرادي كه همسرشان فوت شده باشد و فرزند كوچك داشته باشند در دايره مشموليت قرار مي‌گيرد و لغو مي‌شود. درباره اين معافيت هم يك شرط قرار داده شده: «براساس قانون يگانه مراقب و نگهدارنده پدر نيازمند مراقبت با هر سني نيز معاف از خدمت سربازي خواهد شد.»
معافيت فرزند يا برادر سربازان فوت‌شده
به گفته كمالي در قانون جديد مشمول از روز اعزام تا زمان دريافت كارت پايان‌خدمت سرباز محسوب مي‌شود و سربازاني كه در حين خدمت سربازي فوت كنند يكي از فرزندان ذكورشان از خدمت سربازي معاف است و در صورت نداشتن فرزند يكي از برادران‌شان معاف خواهد شد. خدمت سربازي براي تمامي فرزندان شهدا و مفقودالاثرها هم لغو شد. در قانون قبلي تنها يك فرزند شهيد از انجام خدمت سربازي معاف مي‌شد.
كمالي با اشاره به صدور معافيت براي فرزندخوانده جانبازان افزود: «آن دسته از جانبازاني كه بنا بر گواهي بنياد شهيد و امور ايثارگران صاحب فرزندي نيستند فرزندخوانده‌شان از خدمت سربازي معاف است. اين درحالي است كه ما در گذشته اين قانون را نداشتيم و فرزندخوانده در شمول هيچ يك از اين قانون‌ها قرار نمي‌گرفت.»
تسهيلات براي دانشجويان انصرافي و اخراجي
به دانشجويان انصرافي و اخراجي اجازه داده شد تا در صورتي كه علاقه به رشته و دانشگاه خود ندارند براي يك‌بار از تحصيل انصراف دهند و به مدت يك‌سال فرصت دارند تا به سربازی اعزام شوند.
يك سال فرصت براي مشمولان خارج از كشور
به گفته جانشين اداره منابع انساني ستادكل نيروهاي مسلح تمامي مشمولان زير ديپلم و فارغ‌التحصيلي كه پس از سال 85 از كشور خارج شده و در خارج از كشور سكونت دارند يك‌سال فرصت دارند كه خود را براي خدمت سربازي معرفي كنند.
متاسفانه افزايش حقوق سربازان بسيار ناچيز است
سردار كمالي قول افزايش حقوق سربازان را داد اما به شرط رايزني‌هايي كه بايد با دولت صورت گيرد.
كمالي از به كارگيري سربازان يتيم در محل سكونت‌شان هم خبر داد. «تمامي سربازان متاهل بايد در محل سكونت همسرشان به‌كار گرفته شوند. سربازان يتيم نيز در محل سكونت‌شان به خدمت گرفته مي‌شوند.»

 

جزئيات انتقال دانشجويان ايراني خارج به كشور

kadi.gpadmin

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آيين‌نامه نقل و انتقال دانشجويان ايراني خارج به داخل را به دانشگاه‌ها ابلاغ كرد. بر اساس اين آيين‌نامه شرايط انتقال تسهيل مي‌شود و دانشجويان در مقاطع مختلف با داشتن شرايط مي‌توانند نسبت به انتقال به دانشگاه‌هاي داخل اقدام كنند.

به گزارش مهر، براساس اين آيين‌نامه براي انتقال دانشجويان دوره‌هاي دكترا، كارشناسي ارشد، كارشناسي و كارداني دانشگاه مبدأ متقاضي انتقال، بايد از نظر اداره كل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم معتبر باشد و انتقال از ديگر دانشگاه‌هاي خارجي كه مورد تاييد وزارت ذي‌صلاح محل تحصيل متقاضي باشد، فقط براي دوره‌هاي كارداني و كارشناسي و به دانشگاه‌هاي پيام نور، علمي كاربردي، آزاد اسلامي و موسسات آموزش عالي غيردولتي ـ‌ غيرانتفاعي پس از بررسي امكان‌پذير است، همچنين نداشتن منع قانوني براي ادامه تحصيل از نظر مقررات آموزشي وزارت علوم و خدمت وظيفه عمومي، نداشتن بيش از يك سال وقفه تحصيلي در زمان تسليم تقاضا و دارا بودن مدارك تحصيلي مقاطع قبلي مورد تأييد مراجع ذي صلاح از ديگر شرايط متقاضي انتقال است.

در صورتي كه مدارك تحصيلي مقاطع قبلي در خارج از كشور اخذ شده باشند، مدارك ديپلم و پيش دانشگاهي بايد توسط وزارت آموزش و پرورش تاييد و مدارك مقاطع بالاتر بايد توسط اداره كل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارزشيابي شود.

در آيين نامه انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور آمده است: دانشجويان شاغل در دوره‌هاي كارداني و كارشناسي (پيوسته و ناپيوسته) بايد حداقل 12 واحد درسي اصلي با ميانگين كل حداقل 12 از 20 يا معادل آن و در دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته بايد حداقل 6 واحد درسي اصلي (غير از واحدهاي جبراني) با ميانگين كل حداقل 14 از 20 يا معادل آن را گذرانده باشند.

براساس اين آيين‌نامه دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره‌هاي كارشناسي ارشد پيوسته و دكتراي حرفه‌اي دامپزشكي نيز بايد حداقل 30 واحد درسي اصلي با ميانگين كل حداقل 13 از 20 يا معادل آن را گذرانده باشند.

همچنين شرط انتقال دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره دكتراي تخصصي، ثبت‌نام و اشتغال به تحصيل حداقل دو نيمسال تحصيلي به صورت حضوري يا نيمه حضوري در دانشگاه مبدأ و دارا بودن گزارش پيشرفت تحصيلي است.

ارائه تقاضا از طريق سايت اينترنتي، پس از اخذ گواهي و ريز نمرات رسمي از دانشگاه مبدأ امكان‌پذير است و براي انتقال در هر نيمسال تحصيلي، بايد حداكثر تا يك ماه قبل از شروع آن نيمسال تحصيلي تقاضا ارائه شود.

براساس اين آيين‌نامه هزينه دريافتي از دانشجويان براي تحصيل در دانشگاه‌هاي داخل كشور، در دانشگاه‌هاي برتر مطابق شهريه مصوب هيات امناي دانشگاه و در ساير دانشگاه‌هاي دولتي براي مقاطع كارداني و كارشناسي (پيوسته و ناپيوسته) حداكثر تا 2 برابر شهريه نوبت دوم و براي مقطع كارشناسي ارشد حداكثر تا 1/5 برابر شهريه نوبت دوم است و همچنين در دانشگاه‌هاي پيام نور، جامع علمي كاربردي و ساير دانشگاه‌هاي وابسته نيز حداكثر تا 2 برابر شهريه ساير دانشجويان داخلي پذيرفته شده است.

 

 

1 2 3 4